مدیریت منابع انسانی


معرفی مدیریت منابع انسانی
واحد مدیریت منابع انسانی، از میان وظایف مختلف مدیریتی، مسئولیت کلیه فعالیت‌ها و خط مشی‌های مربوط به کارکنان سازمان را بر عهده دارد.
مقصود از مدیریت منابع انسانی سیاست‌ها و اقدامات مورد نیاز برای اجرای بخشی از وظیفه مدیریت است که با جنبه‌هایی از فعالیت‌ کارکنان بستگی دارد، به ویژه برای کارمندیابی، آموزش دادن به کارکنان، ارزیابی عملکرد، دادن پاداش و ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان سازمان.
 برای مثال این سیاست‌ها و اقدامات دربرگیرنده موارد زیر می‌شود:
▪ تجزیه و تحلیل شغل (تعیین ماهیت شغل هر یک از کارکنان)
▪ برنامه‌ریزی منابع انسانی و کارمندیابی
▪ گزینش داوطلبان واجد شرایط
▪ توجیه و آموزش دادن به کارکنان تازه استخدام
▪ مدیریت حقوق و دستمزد (چگونگی جبران خدمت کارکنان)
▪ ایجاد انگیزه و مزایا
▪ ارزیابی عملکرد
▪ برقراری ارتباط با کارکنان (مصاحبه، مشاوره و اجرای مقررات انضباطی)
▪ توسعه نیروی انسانی و آموزش
▪ متعهد نمودن کارکنان به سازمان (دسلر ۱۳۸۱، ۲).
واحد مدیریت منابع انسانی کمک می کند تا سازمان، در افق زمانی بلند مدت، با کمترین هزینه، حداکثر کارایی را از کارکنان برای حرکت در راستای اهداف استراتژیک سازمان، کسب نماید.

رسالت مدیریت منابع انسانی
مدیریت منابع انسانی رسالت پشتیبانی سازمان ​​در نیل به اهداف و نیز حصول اطمینان از اینکه افراد دارای استعداد، مهارت و نیز​ دارای انگیزه و مسئولیت پذیر مطابق نیاز شرکت در اختیار قرار گرفته می شوند، همچنین ترتیبات مقتضی و مناسب به منظور توسعه دانش، مهارتها و نیز فرهنگ عملکردی بالا همراه با ارتباط مطلوب بین سطوح مدیریت و کارکنان در نظر گرفته و اجرا می شوند.
توسعه دانش، مهارتها و شایستگی های کارکنان از جمله مهمترین فعالیتهای این مدیریت به شمار می رود.
با توجه به ارزشهای کلیدی سازمان شامل احترام متقابل، اخلاق و رفتار حرفه ای و یکپارچگی، خلاقیت و نوآوری در انجام کارها و نیز عملکرد سرمایه های انسانی، منابع انسانی شرکت با تمرکز بر بی طرفی، بهره گیری از خلاقیت، استعدادها و مهارتها و نیز عملکرد مطلوب در اجرای فعالیت های کاری، موفقیت را خلق می نمایند.

اهداف مدیریت منابع انسانی
استقرار نظام پایش، ارزیابی و ارزشیابی عملکرد در کلیه سطوح ارائه خدمات
- شکوفاسازي و بهرهمندي از ظرفیتها و توانمندیهاي استعدادهاي درخشان و نخبگان دانشگاه
- توسعه ي ارتباطات، اطلاع رسانی و همکاریهاي بین سازمانی در سطوح ملی و بین المللی
- تربیت نیروي انسانی کارآمد در راستاي اهداف کلان نظام سلامت
- ارتقاي انگیزه و کیفیت زندگی کاري و اعتماد به نفس کارکنان و اعضاي هیئت علمی
- ارتقاي همزمان سطح آموزش و ارائه خدمات در کلیه رشته هاي علوم بالینی و پایه
- نهادینه کردن اصول و کرامت انسانی، رعایت حقوق، شایسته ساالري و مکارم اخلاقی با تأ کید بر آموزه هاي غنی دینی و حرفهاي
- ضرورت تقویت همگرایی و مشارکت ذینفعان در برنامه ریزي، تصمیم گیري و سیاستگذاري
- عدالت اجتماعی و برخورداري عادالنه تمام افراد جامعه از سامت و خدمات سامت
- ارتقاي مستمر کیفیت در همه خدمات، فعالیتها و اقدامات همراه با رشد کمی بر اساس اولویتها و نیاز جامعه
- ارج نهادن به جایگاه والي علم و عالم و تعالی فکري
- مسئولیت پذیري و پاسخگویی در تمامی سطوح مدیریتی و ارائه خدمات

- متعهد بودن به مسئولیت اجتماعی